Інклюзивне навчання

     Інклюзивне навчання — система освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників (Закон України «Про освіту»).
     Зарахування дітей з ООП здійснюється відповідно до Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженим наказом МОН від 16 квітня 2018 р. № 3679.

Алгоритм зарахування дітей з ООП

  1. Батьки подають заяву та надають висновок інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, в якому зазначено наявність особливих освітніх потреб та рівень підтримки дитини.
  2. Керівник закладу освіти на підставі заяви батьків та висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку (далі — КО) розвитку дитини в обов’язковому порядку утворює інклюзивний клас та організовує інклюзивне навчання з урахуванням рівня підтримки, рекомендованого ІРЦ.
    Увага! У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану батьки можуть звернутися до ІРЦ за місцем тимчасового проживання із заявою на отримання копії висновку ІРЦ та/або копії свідоцтва про народження дитини або провести КО розвитку дитини за місцем тимчасового проживання. Для дітей, які переїхали на тимчасове місце проживання, комплексна оцінка проводиться протягом тижня з моменту подання звернення (заяви).

       3. Отримавши від батьків дитини заяву та пакет документів для зарахування дитини з особливими освітніми потребами на навчання у закладі освіти, директору школи слід підготувати для засновника закладу пакет документів.
Батьки дитини з ООП мають надати повторну комплексну оцінку:

  • при переході з дошкільного закладу освіти в заклад загальної середньої освіти (коли дитина проходила КО при зарахуванні до дошкільного закладу освіти, повторну КО дитина проходить перед зарахуванням до першого класу);
  • при переході дитини між рівнями освіти (по закінченні 4 класу і 9 класу дитина має пройти повторну КО);
  • при переведенні дитини зі спеціального закладу освіти;
  • у випадку визначення потреби у продовженні тривалості здобуття освіти.

Нормативно-правове забезпечення здобуття освіти осіб з ООП

Постанова КМУ від 15.09.2021 №957 «Порядок організації інклюзивного навчання в ЗЗСО».

Типове Положення про команду психолого-педагогічного супроводу.

Національна стратегії розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року та затвердження операційного плану заходів з її реалізації на 2024—2026 роки.

Оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами (методичний посібник).

Лист Міністерства освіти і науки України «Про організацію освітнього процесу осіб з особливими освітніми потребами у 2024/2025 навчальному році».

Наказ Міністерства освіти і науки України від 22 серпня 2025 року №1182 «Про затвердження Порядку утворення та умов функціонування спеціальних класів у закладах загальної середньої освіти».

Лист Міністерства освіти і науки України «Про утворення спеціальних класів у 2025/2026 н. р.»